lördag 21 juli 2012

Vallhund apporterar?

Har börjat träna apportering. Men säg det inte högt, för Tera har ingen aning om det. Han tror bara att vi leker.


Tänkte först att han troligen inte var ämnad för denna uppgift för så fort jag ville att han skulle komma till mig släppte han vad han än hade i munnen och sprang hejdlöst till mig. Men med lite uppmuntran kommer han oftast tillbaks med saker jag tappar/slänger.

Apportering är så mycket mer än att hämta slängda saker. Viljan att ta olika saker i munnen är viktig när man fortsätter att lära hunden att hjälpa till. Rambo plockar upp nycklar (nog det läbbigaste man kan ha i munnen enligt honom), papper, tunna plastband som är runt tidningsbuntarna, koppel o.s.v. Helt ovärderligt om jag tappar ett buntband/papper när jag delar tidningar. Bara att be honom plocka upp det så slipper jag kliva av cykeln för att nå.
Eller som när jag skadade ryggen. Utan honom hade det varit svårt att klara vissa sysslor hemma. Så Rambo är min egen ihop snickrade service hund. :-) Tera kommer säkert att bli mycket bättre eftersom kelpien har så lätt att lära. Dessutom är den mindre och smidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar